>

Friday, August 24, 2012

bukit melinsung




bagi masyarakat Sabah, terutama sekali mereka yang tinggal di kawasan berhampiran dengan BUKIT MELINSUNG, pasti tau dan pernah mendengar sejarah dan kisah kisah seram berkaitan dengan bukit tersebut. sudah beberapa kejadian pelik yang terjadi di bukit ini yang melibatkan family aku sendiri.

pernah satu masa dulu, diceritakan oleh arwah atuk aku sendiri, di bukit inilah kenderaan yang dia naiki tiba tiba saja berhenti betul betul di kaki bukit melinsung, berdekatan jalan masuk ke pantai yang dikatakan keras itu. kenapa kenderaan dia terstop? sebabnya, waktu itu dia membawa (kalau tak silap aku) daging mentah. dan nak tau apa yang arwah atuk aku nampak? kain putih. ya kain putih yang dipercayai hantu bangkit. aku sempat bertanya, macam mana rupa hantu tu? kata atuk aku, ianya tidak berupa. cuma kain kafan yang sudah kotor diselaputi sedikit lumpur. 

kejadian kedua, dan paling latest, terjadi pada parents aku sendiri. satu malam tu, mak ngan bapak aku serta adik aku yang kecil, dalam perjalanan pulang ke rumah kami di Summer Bay, Melinsung. dan untuk ke rumah kami, haruslah melalui bukit berhantu tersebut. malam tu, as usual, bapak aku drive, manakala mak aku memangku adik aku yang kecik tu di seat belakang. entah kenapa, seawal perjalanan lagi, mak aku dah tak sedap hati. di usulkannya pada bapak aku, bapak aku kata "tak ada apa."

mak aku, nak menyedapkan hati sendiri, dia pasang surah Yassin kat handphone dia sepanjang perjalanan balik. bagi mereka yang tak ada surah yassin dalam handphone, surah ni panjangnya lebih kurang 13 minit, 11 saat. lama jugak tapi sedaplah kalau nak dibandingkan dengan lagu Kpop mepop korang yang tak seberapa tu. ekeke. 

so, cerita dia, masa kenderaan yang dipandu oleh bapak aku tu, lalu betul betul dekat dengan simpang masuk pantai melinsung yang berhantu tu (simpang masuk ke pantai di sebelah kanan, dan harus memandu terus untuk menaiki bukit melinsung in order to reach home) tiba tiba saja, surah yassin yang mak aku pasang kat handphone tu, STOP dan betukar ke lagu lain. mak aku dah cuak. dia cuba untuk stopkan lagu tu tapi tak boleh. dia scroll up and down nak cari balik track surah Yassin tadi, tapi track tu tak ada dalam list. siapa je tak panic weh kalau jadi macam ni? mau terkincit dalam seluar! 

bapak aku terus pecut kereta. mujur kereta tak tiba tiba breakdown, tak ke fobia diorang nak lalu jalan tu lagi? lepas je dari area bukit, tiba tiba surah Yassin yang mak aku pasang dan terSTOP tu tadi, terPLAY semula, betul betul part di mana surah tu PAUSED. seram tak seram?? kalau aku lah, aku dah baling handphone tu keluar tingkap. ekeke. sian mak aku. jahat betul benda tu nak menyakat orang. 

cuba korang try search cerita bukit melinsung tu kat google. kot kot ada jugak yang terkena dan post kat blog? aku pasti, mesti ada punya.

2 comments:

  1. saya dgr cerita juga, kononya ada orang buang ranting pokok ke atas kereta kita, itupun kalau kita 1 orang yg driving d bukit tu, kita saja kereta yg ada pada masa itu la kununnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi john, maksud kau ada yang mo kasi takut takut kah? tapi kalau macam case my mom ni, siapapulak yang kasi mati henfon dia kan? jeng jeng jeng. :P

      Delete

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta