>

Thursday, November 1, 2012

APA ITU HALLOWEEN?


halooww.
lama tak update. berhabuk habuk dah blog ni. update pulak malam halloween. sesuai shangaits.
masalahnya sekarang, APA ITU HALLOWEEN?
please lah bagi yang jahil sangat tu, jangan sebok nak celebrate sama. 
sila fahamkan dulu ye saudara saudari, cikebum cikebum.

sedikit info tentang halloween, tradisi berpakaian pelik memelik ini sudah lama dan berlanjutan hingga ke hari ini. tradisi perayaan malam tanggal 31 oktober ini pada dasarnya dijayakan oleh kanak kanak riang yang mengetuk pintu pintu rumah jiran ala ala mintak duit raya, tapi versi diorang mintak gula gula sambil menjerit 



"TRICK OR TREAT!"


ucapan tu semacam ancamanlah jugak. lebih kurang macam, 



"KAU BAGI KITORANG GULA GULA KE KAU NAK KITORANG MENGHANTUI HIDUP KAU? HAA, PILIH, PILIH!"


halloween biasanya dikaitkan dengan unusur unsur setan dan seram. tukang sihir adalah icon paling famous amos semasa perayaan ini berlangsung. antara lain yang famous masa halloween adalah JACK o'LANTERN. sebijik labu yang diukir seakan wajah yang menyeramkan. takdelah seram mana pun. ni lebih kurang tanglung lah. sebab di dalamnya nanti akan diletakkan lilin atau lampu. dan biasanya they alls letak benda ni depan rumah or pintu. ni je lah yang aku tau. tu pun tengok jiran buat masa aku tinggal kat kutub utara dulu. 



omey omey kan meow itu
untuk pengetahuan korang, halloween ni hari di mana orang suka meniru gaya artis/icon dan sebagainya.
haa. jum layan mekap awesome dari mereka mereka yang merayakan halloween! creative ohh!

ps : berikut adalah 4 mekap yang aku rasa FOR THE WIN and 4 yang paling gampang. banyak lagi, tapi aku malas.



FOR THE WIN

CAM GAMPANG

aku ni cuma berkongsi jelah dengan korang kan. kalau nak diikutkan, ni bukan budaya kita. 100% bukan. tapi aku mengaku, aku pernah join celebrate halloween last two years di heritage, KL. saja suka suka. itu pun sebab ex collage mate aku birthday. so berbalik pada topik kita, slogan halloween TRICK OR TREAT itu sendiri seakan mengajar anak anak untuk mengancam orang. so tepuk dada, tanya buah dada. renung renungkan dan, selamat membaca!






No comments:

Post a Comment

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta