>

Monday, October 8, 2012

backstabber, is everywhere.



"not everyone around you, is your damn FRIEND."
itu nasihat dan peringatan aku untuk semua. tahukah anda bahawasanya talam ada dua muka? ya. begitu juga sesetengah manusia. depan lain, belakang lain. depan macam ni, belakang macam tu. i bet, some of you people pernah berdepan dengan backstabber once in a lifetime, at least.

mereka mungkin nampak seperti mereka ini "kawan baik" anda. tetapi how do they react behind your back? mungkin saja mereka berbicara buruk tentang anda kepada orang lain. memecahkan rahsia anda pada orang lain. atau membuka aib anda di depan orang lain. takda siapa yang mahu disakiti macam ni, lagi lagi kalau kita percaya "kawan baik" kita tu 100%. bagaimana caranya untuk kita berurusan dengan golongan ini? jom baca tips tips aku di bawah. harap saja dapat membantu :

>> berhati hati dengan persekitaran anda. jika anda mempunyai instinct yang buruk tentang seseorang, tak rugi sekiranya siasat dan lebih berhati hati ketika berbicara. especially benda yang sangat peribadi.

>> jika seseorang itu pernah mengkhianati anda, jangan mudah terpedaya buat kali kedua. dan jika anda masih juga jatuh ke perangkap yang sama, sorry to say, YOURE STUPID.


>> perhatikan tingkah lakunya sewaktu dia bersama anda, dan bersama orang lain. jika di depan anda dia menjaja cerita buruk tentang orang lain, tidak mustahil dia akan melakukan perkara yang sama tentang anda ke orang lain pula.
>> try to detect from early stage. kadanng first impression kita kat orang tu ada betulnya. tapi janganlah memilih sangat dalam berkawan. nanti end up semua orang kita anggap backstabber. 

>> jauhkan diri anda dari mahkluk mahkluk seperti ini kerana sesungguhnya mereka tidak membawa apa apa keuntungan pun pada anda.

>> terdapat perbezaan di antara kawan kawan dan kenalan. mungkin saja mereka ini fun to be with in campus/class, tapi tidak semestinya mereka sesuai untuk dijadikan "kawan baik" anda di luar campus/class.

>> jangan sekali kali percaya pada orang yang jelas dan nyata tidak tahu menyimpan rahsia. even the tiniest little thing sekalipun. mereka mungkin saja boleh menimbulkan fitnah tentang anda satu masa nanti.

>> keep your path and maintain your distance. jaga jarak anda, kerana kadang kala tanpa kita sedar, kita dengan mudah mengeshare sesuatu masalah/hal peribadi even to strangers.

>> pastikan anda tidak selevel dengannya. kerana golongan ini suka membalas dendam. berhati hati lah ye korang? huhu.

>> and last but not least, try to avoid taking up revenge against this type of person. this will create more problems in future.

2 comments:

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta