>

Saturday, September 29, 2012

misteri bunyi di tingkat atas



lately ni aku dah makin stress dengan bunyi bunyian dari tingkat atas rumah apartment yang aku duduk. pernah lah sekali aku terserempak dengan abang yang duk kat tingkat atas ni, tapi setahu aku tak pulak dia punya anak kecik. tapi fenomena bunyi guli bergolek, duit syiling jatuh, perabot di seret, bunyi orang menumbuk pakai lesung batu, tak suka pakai blender ke atau memang suka yang tradisional? hehe. aku tau benda ni bukan aku dengan housemate je yang dengar. sebab aku dah googled dan apa yang aku dapat, ramai orang yang duduk apartment, condo, atau mana mana saja rumah yang bertingkat pasti akan mengalami hal yang sama.

fenomena ni kekal misteri ke hari ini, sebab tak ada penjelasan langsung. dan aku, menaip entry ni di temani dengan bunyi bunyian di tingkat atas. seram tak seram?


pernah aku bertanya pada beberapa orang tua tentang fenomena ni, dan rata rata menyimpulkan kalau itu adalah bunyi jin. mungkinkah ada ruang yang tidak bisa kita lihat dari pandangan mata kasar di antara rumah kita dan tingkat atas? wallahualam.


then aku jumpa satu thread ni kat satu forum, yang katanya kemungkinan wujudnya sihir di dalam rumah tu. selain tu, tanda tanda lain ialah :


- bau kemenyan
- bau busuk (sihir pembenci)
- bau wangi (sihir pengasih)
- alat elektrik mudah rosak
- nampak kelibat @ rasa seperti sedang diperhati
- makanan cepat basi
- rasa takut di dalam rumah 
- terasa sesak di dalam rumah
- banyak ulat @ darah


sekali lagi, wallahualam. 

kadang jam 2,3 pagi pun masih kedengaran bunyi orang menumbuk sambal. aku dah tiga tahun duk sini, mungkin dah terbiasa kot. kadang timbul rasa marah, aku akan "HOI" kan. pastu bunyi pasti akan lenyap. tapi bunyi orang drill dinding ade la awal awal pagi. selalu sangat. geram betul. bunyi guli tu dah kire kes terbiasa. jatuh skali, pastu bunyi.tik, tik, tik, tik. macam bunyi guli melantun lantun, tak tinggi. pastu bunyi lagi. yang tak bestnya, bunyi tu akan mengekor ke mana kita pegi. kalau ke dapo, ke dapo lah jugak dia. haiihh. tension mak. sumpah aku tak faham kenapa benda ni boleh jadi. pernah aku usulkan kat housemate aku untuk temankan aku ke tingkat atas dan tanya sendiri pada tuan rumah, tapi dia tak berani. dan kabarnya jugak rumah tingkat atas sering bertukar tukar penghuni. gangguan yang sama i guess?


pernah satu ketika dulu penghuni tingkat dua dan tingkat tiga hampir bergaduh disebabkan bunyi bising ni. yang tingkat dua tuduh tingkat tiga, yang tingkat tiga, tuduh tingkat atas dia.


kejadian tumbuk tumbuk pakai lesung batu ni bukan first time aku kena. dulu masa kat rumah lama (pasir putih,sabah) pun pernah jugak, jam 3am, kitorang satu family dengar bunyi orang menumbuk. mak aku tegur lah, rajin bebudak ni masak tengah tengah malam. sebab yang duk kat rumah sebelah ni, budak budak lelaki, bujang. pekerja off shore petronas. sekali check esok pagi, rumah sebelah kosong. sah sah diorang semua kat laut. siot.


teman rase kalo idok nyusohkan idop teman bior lantok ler die nak main guli ke main galah panjang ke. teman maleh nak pikior. salam satu malaysia.

2 comments:

  1. kes mcm ni kena tanya developer la kot. dlu diorang bina apartment tu atas apa. ntah2 atas kubur x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi takkan lah hampir semua tempat yang ada kes macam ni bina atas kubur?

      Delete

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta