>

Sunday, August 19, 2012

im sarcastic. whats your superpower?

sarcastic.

bittersweet truth. kebenaran yang benar tapi cara pendekatan yang agak celaka. tersenyum sendiri melihat sesetengah orang masih ada yang tak faham makna disebalik perkataan itu sendiri.


ya. aku mengaku memang aku salah seorang manusia yang berperangai sarcastic. bukan bermaksud nak berkurang ajar. bukan juga berniat untuk menjadi biadap. tapi jujur bagi aku, sarcastic itu sendiri penting dalam dunia sekarang yang mana, rata ratanya manusia sudah tidak bisa menerima teguran. tak perlu pergi jauh. lihat di kalangan ahli keluarga kita sendiri. adik beradik kita. pasti ada sangkut sorang dua yang tidak boleh ditegur, maka butthurt  lah beliau sepanjang zaman. nak contoh lagi dekat? pergi cermin, tanya diri sendiri. mampukah aku menerima teguran orang? kalau jawapannya YA, tahniah. anda menang motooooo!!


bukan niat nak mengaibkan mana mana pihak. tapi apa yang aku lihat sekarang, dari sudut pemerhatian marhaen biasa seperti aku, kebanyakkan kita di malaysia ni, tidak boleh menerima teguran. kadang yang menegur tu bukannya nak jatuhkan kita pun. menegur pun sebab sayang. atas dasar peduli. kalau tak peduli, lantak pi lah. tapi kadang ada yang menegur sebab 'jelek' dengan kelakuan sesetangah orang. tolong jangan jadi bengap ye. tEGUR di sini bukanlah maksud tegur like "HI" , "HELLO" tu semua. tegur. teguran yang semacam ni :



 "MASYAALLAH. CANTIKNYA AWAK BERHIJAB. TAPI RASANYA LAGI CANTIK KALAU AWAK TUTUP SEMUA." 

contoh. itu contoh. contoh lain,

"TAK PERLU RASANYA AWAK BAGITAU SATU DUNIA PASAL HUBUNGAN AWAK TU. TUP TUP ADA YANG DENGKI DAN ROSAKKAN, MACAM MANA?" 

hah. dimana salahnya teguran teguran di atas tu? ya. mungkin they sound so busy body slash kepochi slash penyebok. tapi it could have been worse yknow? nak tengok teguran sama tapi dalam versi sarcastic?

"EH EH LAWANYEE LAH KAN TUDUNG KAU. SIAP PAKEJ JAMBUL FLOWERHORN GITEEWW. MESTI MAHAL KAN? MANA KAU BELI AH?"

or

"AAH. MEMANG KAU SORANG JE ADA MATA AIR. JAPGI BREAK JANGAN LUPA UPDATE TAU? TAU?"

haha. memang agak kuangjaq bunyi dia. tapi best sebab it doesnt sound too serious. ada unsur gelak bangang di situ. kena pulak orang yang tegur tu pun spesis sarcastic. haha. buku bertemu ruas lah jawabnya. anyway, learn how to deal with sarcasm. its fun and its the new care, yknow?



No comments:

Post a Comment

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta