>

Sunday, August 26, 2012

berhijab sekadar fashion?

assalamualaikum para bloggers dan silent readers. 

membaca tajuk entry kali ni, mungkin ada sesetengah pihak bakal turut bersetuju dengan aku, dan selebihnya mungkin akan membangkang dengan alasan tersendiri. tak apa. sikit pun tak menjadi masalah sebab masing masing punya pandangan. dan ini, pandangan aku. betulkan aku jika ada khilaf di mana mana.


hijab. satu tuntutan agama. dan sebaik baik pemakaian hijab adalah atas dasar dan niat yang ikhlas dan bukan hanya untuk bercantik cantik dan mengikuti trend. ada yang menggunakan istilah HIJRAH sebagai simbolik kenapa mereka bertudung, dan alhamdulillah jika itulah nawaitu sebenar.


entry ini tidaklah dituju pada mana mana pihak but jika ada yang butthurt, why not? aku tau aku tidak berhijab maka aku tidak layak untuk mempertikai. tapi, jika kita sedar ada dalam lingkungan kita yang berbuat silap, apa salahnya kita menegur? berikut adalah perkara perkara yang mungkin korang juga perasan terjadi di sekeliling korang :


berhijab untuk mengimpress


tolong jangan. sebaik baik kita berhijab biarlah ikhlas dan bukan untuk kita mengumpul segala macam pujian sedangkan dibalik tudung itu, setan kita lebih dari setan. if you know what i mean.


berhijab di atas, bogel di bawah

bogel di sini tidak lah bermaksud telanjang habis melainkan bertudung tapi berpakaian ketat mengalahkan mereka yang tidak mengenakan hijab. ada pulak yang berlengan pendek tapi berhijab. ibarat pakai baju kurung tapi hanya berskirt di bawah. again, if you know what i mean.


sekadar berhijab di bulan ramadhan

dan habis saja ramadhan? mula lah tudung dijadikan mini skirt.


mungkin ramai yang tak tau, berhijab ni supaya kurang dosa kita. tiada rambut yang terlihat dan sebagainya. tapi apa guna berhijab tapi mekap tebal mengalahkan badut sarkas, kening cantas? sama jugak ceritanya kita menarik minat orang untuk memandang. betul? berpadalah. itu saja. lagi satu, pakai hijab tu, biarlah dengan cara yang betul. bukan sebonggol terletak atas kepala. kita yang memerhati ni pulak yang rasa berat. fashion, fashion jugak, tapi tengoklah apa yang difashionkan. pakai hijab, jambul terkeluar pun apa motifnya? datin ke?


niat di hati memang nak berhijab. tapi aku akan pastikan yang satu hari nanti bila sampai waktunya aku berhijab, bukan sekadar melepas batuk di tangga. dan ikon hijabnista aku? sudah tentu dia!








No comments:

Post a Comment

rawr?

copyright ⓒ 2012 - 2013 all right reserved by xieyrocksta